Η τηλεόραση είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του σπιτιού και της ζωής μας, που δύσκολα θα απαγορεύσουμε στα παιδιά μας. Η συχνή παρακολούθηση, όμως, κρύβει κινδύνους που έχουν να κάνουν με την προετοιμασία τους για το νηπιαγωγείο.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, νήπια που παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόραση, ή περνούν πολύ χρόνο γενικά μπροστά σε οθόνες, είναι λιγότερο έτοιμα για το σχολείο σε σχέση με εκείνα που δεν το κάνουν.
«Με δεδομένο ότι μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά πολλές φορές βλέπουν πολύ περισσότερη ώρα από όση συστήνεται, σε συνδυασμό με την κυριαρχία της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας με smartphones και tablets, ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά σε μία οθόνη είναι περισσότερος από κάθε άλλη φορά», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, ψυχολόγος Άντριου Ρίμπνερ.
Η συσχέτιση τηλεόρασης-σχολείου
Για τις ανάγκες της νέας έρευνας, η ομάδα του Ρίμπνερ μελέτησε το κατά πόσο ήταν έτοιμα για το σχολείο περισσότερα από 800 παιδιά νηπιακής ηλικίας, ελέγχοντας τον τρόπο σκέψης, τη μνήμη, τις ικανότητές τους σε μαθηματικά και γλώσσα, αλλά και τις κοινωνικο-συναισθηματικές τους δεξιότητες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η παρακολούθηση πάνω από 2 ώρες τηλεόρασης ημερησίως, συνδέεται άμεσα με περιορισμένες δεξιότητες, ειδικά όσον αφορά στα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα.
Για το λόγο αυτό, οι ερευνητές συστήνουν στους γονείς να περιορίσουν την τηλεθέαση των παιδιών τους σε λιγότερο από 2 ώρες την ημέρα.
Οι αιτίες
Αν και δεν μπόρεσαν να βρουν το λόγο που συνδέεται το εισόδημα της οικογένειας με το επίπεδο των δεξιοτήτων των παιδιών, οι ερευνητές λένε ότι μελέτες που έχουν γίνει στο παρελθόν ισχυρίζονται ότι τα παιδιά από οικογένειες με υψηλότερα εισοδήματα, τείνουν να βλέπουν περισσότερο εκπαιδευτικά προγράμματα στην τηλεόραση και λιγότερο ψυχαγωγικά.
Επίσης, οι γονείς τους είναι πιθανότερο να έχουν πιο πολύ χρόνο ώστε να παρακολουθήσουν μαζί τους τηλεόραση και έτσι να συζητήσουν και να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν τι βλέπουν, ώστε να λειτουργήσει και κατά κάποιο τρόπο εκπαιδευτικά η τηλεθέαση.
«Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι συνθήκες υπό τις οποίες ένα παιδί βλέπει τηλεόραση μπορούν να επηρεάσουν τις επιπτώσεις που έχει αυτή στις δεξιότητες και την ικανότητα μάθησης», είπε η συν-συγγραφέας της έρευνας Κάρολιν Φιτζπάτρικ του Πανεπιστημίου Σαιντ Αν του Καναδά.